Plán práce v ŠKD v školskom roku 2018/2019

Vychovávateľky:
K. Lisovszká
Bc. M. Dzurillová
M. Štrublíková
Mgr. D. Slobodová
Plán činnosti:
1. Analýza činnosti v ŠKD v školskom roku 2017/2018
2. Hlavné úlohy pre školský rok 2018/2019
3. Realizácia hlavných úloh v jednotlivých oblastiach výchovy.
4. Pedagogicko - organizačné zabezpečenie hlavných úloh:
a) organizácia a prevádzka ŠKD
b) úlohy vychovávateliek
c) vedenie dokumentácie a plánovanie
d) vzdelávanie
1. Analýza činnosti v ŠKD v školskom roku 2017/2018
Výchovno-vzdelávacia činnosť ŠKD prebiehala podľa platných pedagogických dokumentov a pedagogický - organizačných pokynov pre školy a školské zariadenia, ktoré vydalo MŠ SR pre školský rok 2017/2018.
Výchovno-vzdelávacia činnosť sa realizovala v súlade s výchovným programom s cieľom zamerať sa na kľúčové kompetencie a výstup žiakov.
Deti sa zapájali do pohybových aktivít, podporovala sa činnosť športových krúžkov a pohybových aktivít v prírode. Efektívne sa využívali ihriská a telocvična školy na športovú činnosť aj mimo vyučovacieho procesu.
Posilňovala sa výchova detí k zdravému životnému štýlu, realizovali sa aktivity na podporu zdravia.
Formoval sa kladný vzťah detí ku knihe, literatúre, organizovali sa podujatia, popoludňajšie čitateľské aktivity v školskom klube detí.
Podporovala sa možnosť detí zo sociálne znevýhodneného prostredia pravidelne navštevovať školské kluby detí s cieľom podporovať ich adaptáciu na školu a rozvíjať cieľavedomú a systematickú prípravu na vyučovanie.
Jednotlivé úlohy boli plnené počas celého školského roka. Svojou činnosťou sa podieľali na príprave a organizovaní rôznych akcií a podujatí.
2. Hlavné úlohy pre školský rok 2018/2019
Skvalitnením
spolupráce so základnou školou a zriaďovateľmi odporúčame umožniť deťom
zo sociálne znevýhodneného prostredia pravidelne navštevovať školské kluby detí
s cieľom podporovať ich adaptáciu na
školu a rozvíjať cieľavedomú a systematickú prípravu na vyučovanie.
Zapájať deti do pohybových aktivít, podporovať činnosť športových krúžkov a pohybové aktivity v prírode. Efektívne využívať ihriská a telocvične škôl,sprístupniť ich na športovú činnosť aj mimo vyučovacieho procesu.
Posilniť výchovu detí a k zdravému životnému štýlu, realizovať aktivity a programy na podporu zdravia.
Formovať kladný vzťah detí ku knihe, literatúre, organizovať súťaže v čitateľských zručnostiach a popoludňajšie čitateľské aktivity v školských kluboch detí.
V školskom roku 2018 / 2019 postupovať vo výchovnom procese podľa vypracovaného výchovného programu s cieľom zamerať sa na kľúčové kompetencie a výstup žiakov.
Využívať ponuky na vzdelávanie pedagógov v súlade so zmenami a požiadavkami v školstve.
Spolupracovať s rodičmi, MŠ, organizovať spoločné akcie v škole.
3. Realizácia hlavných úloh v jednotlivých oblastiach výchovy.
Výchovno-vzdelávacia činnosť sa riadi výchovným programom ŠKD, ktorého súčasťou sú: výchovný plán, výchovné osnovy a výchovné štandardy, ktoré sú rozpracované vo Výchovnom programe ŠKD.
Obsah výchovno-vzdelávacej činnosti v školskom klube je konkretizovaný do týchto okruhov:
- odpočinková a relaxačná, rekreačná a tematická oblasť výchovy (TOV)
- príprava na vyučovanie
Odpočinkové a relaxačné činnosti slúžia k zabezpečeniu potrebného kľudu po vyučovaní a obede. Môžu to byť činnosti ako: - počúvanie relaxačnej hudby a rozprávok z CD, čítanie časopisov a kníh, sledovanie rozprávok, hranie spoločenských hier, voľné kreslenie, rozhovor s priateľom a pod.
V rekreačnej činnosti vedieme deti k účelnému vyžívaniu voľného času, umožňovať rekreovať sa tak, aby to zodpovedalo zdravotno-hygienickým zásadám a prispievalo k odstráneniu únavy z predchádzajúcej školskej činnosti prostredníctvom pohybových hier, vychádzky, voľnou pohybovou činnosťou detí.
Tematickej oblasti výchovy (TOV):
Má pre deti osobitný význam, pretože ovplyvňujú všetky stránky jeho osobnosti.
Slúži na uspokojovanie špecifických potrieb a na rozvíjanie záujmov deti. Vychovávateľ sa snaží hneď od začiatku podchytiť záujem detí a rozvíjať ich v každej oblasti výchovy.
Do plánov výchovno-vzdelávacej činnosti budú vychovávateľky zaraďovať všetky tematické oblasti výchovy a pravidelne ich striedať.
Spoločensko-vedná oblasť výchovy:
Spoločensko-vednou oblasťou budeme deťom vštepovať zásady disciplíny, kolektívnosti, priateľstva, vzťahu k vlasti, materinskému jazyku.
Poznávať významné objekty v mieste bydliska, školy, okresného mesta a Slovenska - hlavné mesto a pod.
Budeme sa zaoberať otázkami demokracie, tolerancie, humanity v oblasti ľudských práv a dodržiavaním tradície školy, výchovného zariadenia, školského poriadku v ŠKD.
Pracovno-technická oblasť výchovy:
Tieto činnosti rozvíjajú prirodzenú túžbu po aktívnom uplatnení, rozvíjajú ich technické myslenie a predstavivosť, schopnosť a záujmy, tvorivú aktivitu.
Pri všetkých prácach vychovávateľka dbá na dodržanie bezpečnostných predpisov.
Prírodovedno-environmentálna oblasť výchovy:
Prírodovedno-environmentálna oblasťou budeme u detí prehlbovať vedomosti o dianí v prírode, pestovať vzťah k jej ochrane. Zároveň budeme u detí rozvíjať základné princípy zdravého životného štýlu. Naučíme ich pracovať s odbornou a populárno-náučnou prírodovednou literatúrou.
Esteticko-výchovná oblasť výchovy:
Zmyslom esteticko-výchovnej oblasti je viesť žiakov k poznaniu, chápaniu, vnímaniu prežívaniu krásy v každodennom živote. Súčasne prebieha pestovanie schopností, zručností a potreby tvorivo uplatňovať v činnostiach výtvarného, hudobného, hudobno-pohybového, literárneho a dramatického charakteru.
Telovýchovná, zdravotná a športová oblasť výchovy:
Telesný výchova je hlavný prostriedok na všestranný telesný rozvoj detí. Pomáha rozširovať priestor pre pohybovú aktivitu, pre rast všeobecnej pohybovej výkonnosti a telesnej zdatnosti. Dáva deťom príležitosť poznávať rozličné druhy športu, podnecuje ich k aktívnemu vykonávaniu, zlepšuje telesnú kondíciu a pomáha odstraňovať psychickú únavu. Je dôležité poskytovať deťom čo najviac intenzívnych pohybových podnetov, podporovať a rozvíjať ich prirodzený záujem o pohybovú aktivitu.
Vzdelávacia oblasť výchovy:
Osobitosťou pedagogickej funkcie ŠKD je aj príprava na vyučovanie. Organizovaním prípravy na vyučovanie budeme viesť deti k pravidelnému, samostatnému a sústavnému plneniu školských povinností, k opakovaniu, precvičovaniu a upevňovaniu poznatkov nadobudnutých v škole formou didaktických hier. Využívaním didaktickej techniky, kvízmi, súťažami, knihami a encyklopédiami budeme rozvíjať poznatky detí.
- Pedagogicko-organizačné zabezpečenie hlavných úloh:
a. Organizácia a prevádzka ŠKD
V školskom roku 2018/2019 navštevuje ŠKD 100 detí, má štyri oddelenia.
Prevádzka v ŠKD je zabezpečená v ranných hodinách od 6,30 - 7,30 hod. a popoludní od 11:35 - 17:00 hod.
Režim dňa:
6,30 - 7,30 hod.
- ranné schádzanie detí
- voľný výber hier podľa záujmu detí
- počúvanie rozprávok, čítanie, kreslenie
11,35 - 13,30 hod.
- schádzanie detí do oddelení ŠKD
- odpočinková - relaxačná činnosť
- hygienické návyky
- spoločný obed v ŠJ
13,30 - 15,00 hod.
- rekreačná činnosť - pobyt vonku
- vychádzky
- organizované hry
- voľná pohybová činnosť detí
- tematická oblasť výchovy :
Spoločensko - vedná ( rozumová, mravná)
Pracovno - technická
Prírodovedno- enviromentálna
Esteticko- výchovná (Vv, Hv, LDv)
Telovýchovná, zdravotná a športová (turistická)
15,00 - 16,00 hod. - príprava na vyučovanie
- DH, opakovanie učiva
- písanie domácich úloh
b) Úlohy vychovávateliek:
- dodržiava denný režim a plní plán činnosti v súlade s psychohygienickými zásadami,
- vedie dokumentáciu o činnosti oddelenia,
- vykonáva pedagogický dozor,
- zúčastňuje sa odborných seminárov a školení pre vychovávateľky,
- dopĺňa si svoje vedomosti štúdiom odbornej literatúry a časopisov.
c) Vedenie dokumentácie a plánovanie:
- výchovný program, ktorého súčasťou sú výchovné plány, výchovné osnovy a výchovné štandardy,
- plán práce ŠKD,
- žiadosť o prijatie dieťaťa do ŠKD,
- rozhodnutie riaditeľa o prijatí dieťaťa do ŠKD,
- osobný spis dieťaťa,
- triedna kniha,
- rozvrh týždennej činnosti,
- školský poriadok ŠKD,
d)Vzdelávanie:
Plán profesijného rastu